Humdinga: Kříženec lodě a terénního auta



Firma Gibbs Amphitrucks prodala licenci na výrobu svého jedinečného obojživelného vozidla Humdinga singapurské společnosti Singapore Technologies Kinetics (ST Kinetics). Humdinga využívá patentovaný systém pro pohyb na souši i vodní hladině.

gibbs_humdinga

Foto: Obojživelné vozidlo Humdinga / Gibbs

Boj se živelní katastrofou

Gibbs Amphitrucks je dceřinou společností firmy Gibbs Amphibians z Nového Zélandu, která již dvě desetiletí úspěšně vyvíjí a prodává obojživelné automobily jak pro volný čas, tak i pro záchranné složky. Humdinga je nejnovější a nejpokročilejší model, jehož prototyp byl poprvé veřejnosti představen v únoru 2012.

Hlavním posláním zmiňovaného vozidla je přeprava zásob a lidí. Obrovskou výhodou je rychlá nasaditelnost do záchranných operací. Vozidlo je schopno velmi rychle překonávat několikanásobné vodní překážky, např. zaplavené oblasti či řeky. Značně se tak zjednoduší logistika (není zapotřebí člunů), rychlost a dynamika nasazení a sníží se finanční náklady na záchranné práce.

Zisk licence umožní firmě ST Kinetics zařadit vozidlo Humdinga do svého portfolia systémů určených k operacím při živelních katastrofách. ST Kinetics hodlá nabízet vozidlo především v jihovýchodní Asii, ale i v celém světě. Právě oblast jihovýchodní Asie je často sužována hurikány nebo záplavami. Příkladem z poslední doby jsou Filipíny, které na podzim zasáhl supertajfun Haiyan. Rozloha zničených a zaplavených tamních oblastí byla značnou překážkou při evakuaci lidí i dopravě zásob.

 

Humdinga

Stroj Humdinga je navržen tak, aby se mohl prakticky plynule pohybovat mezi vodou a souší. Ke konverzi lodě na auto a naopak dojde stisknutím jediného tlačítka. „Transformace“ netrvá déle než deset sekund. Běžně lze provádět operace na moři. Podle oficiálních stránek je Humdinga schopna pohybu na moři s výškami vln do 2,5 metru. Za své obojživelné schopnosti vděčí Humdinga patentované technologii HSA (High Speed Amphibious), jež kompletně řeší technickou symbiózu jízdy na souši a plavby na vodě. Nejvýraznějším konstrukčním prvkem HSA je podvozek, který se při plavbě vyklápí nahoru. Kola tak nenarušují linii hliníkového trupu a neničí nautické vlastnosti tohoto auta. HSA navíc může být přizpůsoben vozidlům o hmotnosti od 360 kilogramů (např. čtyřkolka Gibbs Quadski) až po deset tun.

humdinga_amphibian_2Foto: Obojživelné vozidlo Humdinga / Gibbs

Samotná Humdinga je šestimístné auto s pohotovostní hmotností 2750 kilogramů a maximální hmotností užitečného zatížení 750 kilogramů. O pohon se stará osmiválcový dieselový motor o výkonu 220 kW (330 koní). Maximální rychlost na vodě je 50 km/h a na souši až 160 km/h. Interní palivové nádrže umožňují až 160 kilometrů dlouhou plavbu a následně stejně dlouhou jízdu na souši.

Lehká obojživelná vozidla typu Humdinga však nejsou nutně určena pouze záchranářům. O vozidla podobných vlastností projevuje zájem například Pentagon. Své uplatnění najdou též u policie, říční a pobřežní hlídky, záchranných složek nebo ve službách vodního a lesního hospodářství.

Zdroj: Gibbs

Převzato s laskavým svolením autora Jana Grohmanna, šéfredaktora Armádních novin, www.armadni noviny.cz. Článek publikován v AN 13. 2. 2014. Redakčně upravila D. Guhryová.

Sdílejte ve Vašich sociálních sítích...
Publikoval: dne 25. 2. 2014

Komentáře nejsou povoleny.

Informace

Kontakt:
redakce@zrnka-pisku.cz
ISSN:2336-3355

Archiv článků

Zrnka...

Český sedlák aby se v hrobě obracel!
Flóra
Krajinou v sedle čtyřkolky
Dagmařin výchovně-vzdělávací kvíz
Tři čeští vědci a rosnatka