Český letoun L 410 dobývá Mount Everest



Česká letecká společnost Aircraft Industries boduje. Firma letos dodá do Nepálu dva letouny L 410 UVP-E20, které jsou osazeny dvojicí motorů H80 vyvinutých GE Aviation, českou pobočkou amerického giganta General Electric.

l_410_luklaFoto: L 410 se připravuje ke stratu z letiště Lukla. / YouTube

Domovem letounů L 410 v Nepálu je letiště Lukla, jedno z nejextrémnějších letišť na světě, neboť se nachází v nadmořské výšce 2860 metrů. Přistávací a startovací dráha má délku 460 metrů,  sklon je 12°, na jedné straně je ukončena skalní stěnou, na druhé straně šestisetmetrovým srázem. Letiště používají turisté směřující k základnímu táboru Everest Base Camp (5364 m. n. m.) na jižní straně a pak dále na největší horu světa Mount Everest. Cestující nejčastěji přilétají ze 140 kilometrů vzdáleného města Káthmándú. Ve vrcholící sezoně je mezi oběma městy vypraveno na třicet letů denně s přibližně 550 pasažéry.

Dopravu doposud zajišťovaly stárnoucí letouny DHC-6 Twin Otter a Dornier 228. V letošním roce je však doplní (a časem snad i nahradí) české letouny L 410 UVP-E20. Ty se stanou po 40 letech prvními novými letouny, které budou na tento trh dodány.

Specialisté z firmy Aircraft Industries společně s Úřadem civilního letectví Nepálu (CAAN) prováděli v minulém roce letové zkoušky strojů L 410 s motory H80. Letouny kromě letiště Lukla prokázaly svou připravenost i na „přívětivějším“ letišti Jamson (nadmořská výška 2783 m a délka dráhy 745 m). Nakonec s úspěchem prošly zkouškami a obdržely od CAAN certifikát, jenž opravňuje v Nepálu k provozu letounů pro dopravu cestujících. Za úspěchem stojí především instalace nové výkonné pohonné jednotky, která umožňuje operace ve vysokohorském prostředí na letištích s krátkou přistávací a startovací dráhou.

„Byli jsme tam, abychom demonstrovali, že letadlo je schopné krátkých vzletů a přistání ve vysokých nadmořských výškách,“ říká Milan Šlapák, obchodní ředitel firmy GE Aviation v Praze, která vyvinula motory H80. „Letíte v úzkých horských údolích s velmi malým prostorem pro otáčení nebo přerušení přistání. Musíte to zvládnout správně.“

Motory H80 vycházejí z několik desítek let starých československých motorů Walter M601. V roce 2008 koupil pražskou společnost Walter Engines americký gigant General Electrics. Po vstupu GE do firmy započal vývoj nové pohonné jednotky založené na Walter M601. GE pro vývoj poskytla nejnovější materiály a nejmodernější techniku trojrozměrné aerodynamické konstrukce. Motor H80 dosahuje výkon 588 kW (800 koní). Pohonná jednotka dokáže pracovat v rozmezí -50 až +50 °C a také ve velkých nadmořských výškách.

 Zdroj: General Electrics, Aircraft Industries

Převzato s laskavým svolením autora Jana Grohmanna, šéfredaktora Armádních novin, www.armadni noviny.cz. Článek publikován v AN 15. 1. 2014. Redakčně upravila D. Guhryová.

Sdílejte ve Vašich sociálních sítích...
Publikoval: dne 25. 2. 2014

Komentáře nejsou povoleny.

Informace

Kontakt:
redakce@zrnka-pisku.cz
ISSN:2336-3355

Archiv článků

Zrnka...

Český sedlák aby se v hrobě obracel!
Český sedlák aby se v hrobě obracel!
Fauna
Krajinou v sedle čtyřkolky
Lidové veršování
„Retromléko“